STUDIJA SLUČAJA: Kako ispitati tržište ako ste IT kompanija?

  • Post category:Objave

Opis situacije

Predstavnik jedne IT kompanije obratio se na društvenoj mreži Linkedin da mu treba pomoć – kako ispitati tržište. On smatra da je njegovoj firmi potreban trening prodaje za Business Developer-e i Software Developer-e sa akcentom na ispitivanje tržišta.

Kako ispitati tržište?

Nakon razgovora sa njim, iskristalisale su se 2 početne pretpostavke:

Složenost. Prodaja u IT industriji je nešto složenija nego u ostalim industrijama zbog tehnički kompleksnih rešenja. Business Developer-i započinju i vode pregovore, ali u nekom trenutku potrebno je da se uključe Product Manager-i ili inženjeri razvoja kako bi pregovarali o tehničkim karakteristikama rešenja.

Kvalifikacija kupaca. On misli da je to firmin glavni problem. I to iz nekoliko razloga: (i) konkurencija dolazi iz Bugarske i Ukrajine, (ii) nudi dosta jeftinije cene i (iii) zbog toga firminim prodavcima treba mnogo vremena za kvalifikaciju kupaca.

3 stvari koje pomažu da odgovorite na pitanje kako ispitati tržište

Svi mi koji smo u prodaji, fokusirani smo (isključivo) na faze u procesu prodaje. Prva faza je svakako kako ispitati tržište.

I zato može se desiti da zanemarimo proces kupovine. A evo šta se može otkriti ako obratimo pažnju na proces kupovine.

Svaki kupac u B2B segmentu svog dobavljača posmatra na 3 načina:

1.) Industrijski Standard – to je ono što se podrazumeva jer 99% kompanija na tržištu zadovoljava. Npr. da ćete isporučiti dogovoreno rešenje, poslati ponudu ili tehničku specifikaciju. Ne smete ići ispod toga, ali ne smete to ni promovisati kao neku specifičnu vrednost.

2.) Po čemu ste jedinstveni – to je ono po čemu se Vi razlikujete od konkurencije. Ovde je ključno da znate da kompanije kupuju na 3 načina:

  • Najjeftinije rešenje (npr. iz Kine ili u njihovom slučaju iz Bugarske i Ukrajine)
  • Najočiglednije rešenje (npr. Koka kola ili Microsoft)
  • Specijalističko rešenje (ono koje daje najbolju vrednost za novac koji uplate)

Dakle, poznavanje konkurencije > kako ispitati tržište.

Ako nemate mogućnost da ponudite najjeftinije rešenje i ako niste Majkrosoft ili Koka Kola industrije, onda treba da obratite pažnju na:

  • Izbor profitabilne niše,
  • Elevator pitch tj. način na koji predstavljate kompaniju,
  • Razvoj Neodoljive ponude sa ciljem da izazovete VAU efekat i
  • Ukupnu Vrednost koju isporučujete, odnosno način na koji to prikazujete u  ponudi.

Tako ćete se pozicionirati kao specijalista koji isporučuje rešenja sa najboljim odnosom cena/kvalitet. Upravo ovom segmentu pripada najveći broj firmi, ali ne znaju kako to da prikažu.

Play Video about hqdefault (1)

3.) Koliko dobro poznajete njegove potrebe – to je ono što se tiče najdubljih razloga zbog kojih neko radi biznis, tj. same svrhe postojanja kupčevog biznisa.

Pre nego što postavite pitanje kako ispitati tržište, valjalo bi da postavite pitanje: “Ko je moj kupac i kako kupuje?“.

Ne može da se istraži odmah, ne može unapred. Ovo je dugoročno građenje odnosa sa kupcem.

Potrebno je da ga posetite (ili na neki drugi način interagujete) barem 4-5 puta, da upoznate nekoliko ključnih donosilaca odluka, da upoznate nekoliko krajnjih korisnika Vaše usluge i da ih otvorenim pitanjima podstaknete da podele sa Vama informacije od značaja.

Onda možete saznati koja je njihova svrha i sastaviti personalizovan prodajni predlog za svakoga u lancu donošenja odluka. Tada ste nepobedivi.

Zamislite da sastavljate ponude u kojima ste razmotrili sve individualne argumente za ključne donosioce odluka o kupovini Vašeg proizvoda i sa fokusom na ostvarivanje njihovih ciljeva i kriterijuma za odlučivanje.

Mislite li da bi Vas Bugari i Ukrajinci i dalje pobeđivali samo na osnovu niže cene?

Šta je krajnje rešenje i kako ispitati tržište?

Na osnovu svega navedenog, sa sigurnošću mogu reći da pomenuta kompanija zapravo nema problem sa kvalifikacijom kupaca (ili bar ne samo sa tim). Već da veliki izazov za njih predstavlja – sastavljanje ponuda, pregovaranje, praćenje kupaca nakon toga i koordinacija između pomenutih multi-funkcionalnih timova.

Tehnički nadmoćna lica (kao što su Product Manager-i i inženjeri razvoja) sklona su da samo šibnu PDF, cenu itd. A to nije prodaja. Time ulaze u rat cenama i ne mogu pobediti. Dakle, rešenje nije u spuštanju cene. Rešenje je u dodavanju vrednosti.

A da biste to bili u stanju da isporučite kao kompanija, poslovna i tehnička lica koja su uključena u pregovore s kupcem treba da ovladaju veštinama koje su opisane u tačkama 2 i 3 prethodnog poglavlja.

Ovo je put kojim se ređe ide, ali je najsigurniji: Preispitaj svoje kompetencije → Ko je tvoj kupac → Kako ispitati tržište

Ako ne znate odakle da počnete, probajte da odgovorite na sledeća pitanja:

  • Ko šalje ponudu? Poslovno ili tehničko lice?
  • Da li taj koji šalje dodaje vrednost ponudi? Ako da, kako to čini?
  • Ko radi follow up? I kako?
  • Kako trenutno nalazite kupce?
  • Imate li neki lead magnet na sajtu pa ih nakon toga kontaktirate? Ili guglate, nađete njihov kontakt i onda ih zovete i pišete im?
  • Koja pitanja im postavite na prvom sastanku?
  • Znate li šta je BANT? I da ga primenjujete?
  • Koji su Vam kriterijumi za diskvalifikaciju?
  • Da li koristite TCO u pregovorima? Ili u ponudama?
  • Zbog čega nastaje tolika razlika u ceni između Vas i Vaših konkurenata?
  • Kako upravljate prigovorima? Pogotovo ako se jave u ranoj fazi razgovora, dok nije ni došlo do ponude.
  • Znate li koja 4 tipa kupaca postoje po načinu kupovine?
  • Znate li koja 3 tipa kupaca postoje po načinu donošenja odluka?
  • Znate li kako da im plasirate ponudu tako da prikažete baš ono što žele da vide

P.S. Efektivni Biznis Akcelerator

Ako želite da napredujete brže i imate direktnu podršku u implementaciji, predlažem da proverite još 2 načina na koja mogu da Vam pomognem:

6 Praktičnih Veština Prodaje: Kako da povećate broj klijenata… skoro pa momentalno i bez agresivnosti u nastupu. Priključite se ovde.

Rad sa mnom 1-1: Kako da napravite neodoljivu ponudu i ostvarite ciljeve koje do sada niste uspevali… Saznajte više i zakažite strateški poziv ovde.

I učinite to sada jer će Vam budući Vi biti beskrajno zahvalan! 😊

Svakog petka ujutru šaljem po jednu korisnu smernicu u vezi ličnog razvoja, razvoja biznisa ili prodaje