Pazite šta gledate na Youtube -u i pazite od koga učite.
To me je motivisalo da napišem ovaj tekst. Kako i zašto?
Kad god dam šansu domaćim autorima i poželim nešto da pogledam ili poslušam što su radili, u 95% slučajeva se duboko razočaram.
Razočaram se lošom strukturom same lekcije, razočaram se kad vidim da su pogledali video od stranog autora i onda ga prepričali (i to prilično loše), razočaram se kad vidim da im fali poznavanje osnova biznisa (sa akcentom na menadžment, poslovne funkcije i osnovne tokove u organizaciji).
A zapnu da prosipaju pamet…
I tako nabasam na jedan video domaćeg autora gde je pomenuo masu stvari, a jedna od njih jeste Elevator Pitch.
Šta je Elevator Pitch?
Elevator Pitch je alat u komunikaciji koji Vam omogućava da u 3-4 rečenice predstavite svoj biznis bilo kom sagovorniku.
Znači, imate tek toliko vremena koliko traje vožnja liftom. Cilj je da ostanete upamćeni! (To naravno domaći autor nije pomenuo. Siguran sam da nije pomenuo jer ne zna.)
Dakle, ne koristi se Elevator Pitch zato što nemate pametnija posla ili da biste pričali pa pričali. Koristi se jer imate cilj, a cilj je da Vas zapamte.
Šta je rekao dotični?
”Treba da kažete ko ste, šta ste, šta nudite, čime se bavite.
Na primer:
”Pozdrav, moje ime je X. Vlasnik sam agencije XY za digitalni marketing. Pružamo sve vrste usluga vezanih za marketing – od dizajniranja Vaših sajtova, SEO optimizacije, kreiranja 2D i 3D animacija. Imamo nekoliko klijenata sa Balkana i nekoliko iz SAD-a. I ono što nas može opisati u jednoj reči je kvalitet”.
Na prvi pogled, to je to. Ali suštinski, jedino što je zajedničko sa Elevator Pitch-om jeste to što je kratko. Ako hoćete da proverite da li sam u pravu, probajte za 20 minuta da ponovite to što je rekao pa ćete videti da jesam.
Šta ne valja?
Prvo, ”ko ste i šta ste” je jedno te isto. ”Šta nudite i čime se bavite” je takođe jedno te isto. Da ne kažem da me reč ”nudite” podseća na oglase o erotskoj masaži ili čak neke još eksplicitnije.
Drugo, najvažnija stvar fali – kome se obraća, koji problem rešava i kako?
Treće, kupca apsolutno ne zanima da li on ima par klijenata odavde ili odande. Pogotovo ga ne zanima ako to kaže neodređeno. Ili ako su to no-name firme. Pri tom, neće zapamtiti (a sećate se šta je cilj ovog alata). I najvažnije, neće mu klijent verovati. Jer nema nikakvog dokaza.
Sasvim drugačije zvuči kada se kaže: ”Imam 5 klijenata iz SAD-a od kojih je najpoznatiji Epl.” E, to se lako pamti, to odjekuje i u ušnim školjkama i u sećanju.
Ali pošto mu Epl nije klijent, nema potreba da pominje to samo da bi nešto pomenuo. Dakle, kupca ne zanima ko su tvoji klijenti (to zanima tebe); kupca zanima koji problem možeš da mu rešiš, a to u gornjem primeru nije ni pomenuto.
Četvrto, lep pokušaj da se završi govor, ali neubedljiv. Ne znači da ste kvalitetni, ako ste rekli da ste kvalitetni. Fali konkretan dokaz o kvalitetu ili opis mehanizma kojim postižete zacrtani kvalitet.
Peto, fali poziv na akciju. Ispričali ste svoju priču i šta dalje? Ako je primarni cilj da ostanete upamćeni, sekundarni je da nastavite konverzaciju. A to Vam omogućava poziv na akciju. (Za ovu priliku najbolje je da to bude u formi pitanja.)
Kako bi trebalo onda da izgleda Elevator Pitch na primeru domaćeg autora?
”Ja sam X. Pomažem luksuznim hotelima (na primer) da privuku što više gostiju tako što im isporučujem sveobuhvatna rešenja na polju digitalnog marketinga. Od veb dizajna, preko SEO optimizacije do 3D animacije. Jasno mi je da je zbog korone u toku borba za svakog gosta, a iskustvo koje kreiramo za posetioce vašeg sajta jeste ono što ga dovodi u Vaš hotel. Kako trenutno radite akviziciju gostiju?”
Kako Vam se čini? Uočavate li razliku?
Nije lako ovo ispaliti ko iz topa. Ali kad provežbate 200-300 puta pred ogledalom, onda uđe u krv i možete ponoviti kad hoćete, gde hoćete i koliko hoćete. I izdominirati svaki put.
Pre neki dan je moja supruga trebalo da snimi video poruku za svoju firmu i pitala me je da joj pomognem. Napišem joj šta da kaže i poteram je da uvežba. Nije bilo lako. Maltene smo se razveli tokom uvežbavanja. Ali uspela je da izgara. Kad je snimila finalnu varijantu i poslala, oduvala ih je sve. I svi su komentarisali: ”Je l’ ti Aca pomogao?” ”Lako je tebi kad ti se muž bavi konsaltingom” itd.
Evo još jedan primer za razmišljanje:
Ja sam Aleksandar Sarić. Pomažem B2B kompanijama da ostvare rast tako što savetujem njihov top-menadžment i opremam zaposlene najsavremenijim poslovnim znanjima i veštinama.
Prethodni tekst je najbolji pokazatelj da li znam o čemu govorim i da li imamo prostora za saradnju. S obzirom da je javan mogla bi me kontaktirati i Vaša konkurencija. Hoćete li dopustiti taj rizik?
P.S.
Ako želite da napredujete brže i imate direktnu podršku u implementaciji, predlažem da proverite još 3 načina na koja mogu da Vam pomognem:
→ 6 Praktičnih Veština Prodaje: Kako da povećate broj klijenata… skoro pa momentalno i bez agresivnosti u nastupu. Priključite se ovde.
→ Efektivni Sistem Prodaje: Kako da povećate svoju performansu i izgradite više-kanalni sistem za privlačenje kupaca. Zakažite strateški poziv ovde.
→ Ultimativni Vodič za Lidere: Najmodernija poslovna inteligencija današnjice. Povećajte uticaj u bilo kojoj firmi, bilo kojoj industriji i generalno u društvu. Zakažite strateški poziv ovde.
I učinite to sada jer će Vam budući Vi biti beskrajno zahvalan!
Svakog petka ujutru šaljem po jednu korisnu smernicu u vezi ličnog razvoja, razvoja biznisa ili prodaje