Da li i kako sprovodite decentralizaciju u velikoj firmi poput Vaše (tj. izmeštate li donošenje odluka na nivo supervizora)?
Smatram da je donošenje odluka na svim nivoima jako bitno za pravilno funkcionisanja jedne poslovne organizacije. Organizacije prečesto upadnu u zamku da se odluke donose u jednoj ili dve tačke u hijerarhiji. A to može da ima negativne posledice na čitavu organizaciju dugoročno gledano.
Zadatak svakog rukovodioca, a pogotovu direktora koji se nalazi na početku svakog projekta, jeste da jasno i precizno iskomunicira zaduženja i zadatke svim članovima svog tima. Kada se jasno definišu odgovornosti ne može doći do zabune ko je šta trebalo da uradi.
Ovo je jedan od preduslova da bi bilo moguće da se uradi izmeštanje donošenja odluka na sve izvršne nivoe u firmi. U procesu decentralizacije je jako bitno da imamo:
- Jasno definisane procedure
- Pravilno formiranje timova i zadataka prilikom pokretanja novih projekata
Mislim da je takođe bitno imati i poverenja u svoj tim da će određeni zadatak biti odrađen na pravi način.
Kako preuzeti inicijativu i izgurati svoje ideje pred bordom direktora u korporacijama?
Nema čarobnog štapića, jednostavno treba biti uporan. Čak i sa dobrim analizama određenih prednosti koje Vaše ideje nose kao i sa jasno prikazanim benefitima za kompaniju, ne mora da znači da ćete imati uspeha kod vlasnika kapitala.
Treba Vasa vizija da se poklopi sa vizijom vlasnika kompanije jer on ima kompletan pregled igre, a vi ne. Ali uvek je dobro biti uporan u svojim idejama i izlaziti sa raznim inicijativama jer je to nešto što će na kraju promeniti status quo u kompaniji.
Koje oblasti finansijskog menadžmenta su Vam najvažnije za vođenje korporacije? Obaveze, dugoročna planiranja, protok novca? Koristite li neke alate za to?
Pošto smo mi proizvodno orjentisana kompanija i proizvodimo uglavnom za unapred poznatog kupca, ja najviše pažnje posvećujem praćenju troškova. Takođe radim i njihovo planiranje.
Moje iskustvo je pokazalo da i za cash flow i za bilo koju vrstu finansijskog predviđanja treba imati što preciznije i tačnije informacije u realnom vremenu. Sama obrada podataka, knjiženje faktura na vreme i da u svakom trenutku raspolažemo sa ažurnim podacima je jedan od bitnijih faktora. Kada imamo sve podatke sama analiza se može jako dobro postaviti i u ozbiljnije urađenom excel fajlu.
Naravno, određeni cash flow alat u sklopu ERP sistema je vise nego dobro došao, ali nije neophodan da bi se uspešno uradila cash flow analiza.
Koja su po Vama pravila uspeha u korporaciji? Koja znanja, veštine i stavovi su Vama pomogli da napredujete po hijerarhiji ?
Posvećenost – mislim da je ključno posvetiti se kompaniji kao da je Vaša. Jednostavno se te stvari prepoznaju i daju rezultat. Kako za kompaniju tako i za pojedinca.
Nadograđivanje veština i znanja – treba uvek ulagati vreme u sebe i u svoje znanje. Ako smo eksperti u jednoj oblasti to je siguran put da ostanemo samo u toj oblasti i prečesto do određene pozicije bez mnogo mogućnosti za napredovanje. Meni je to što sam naučio italijanski jezik značajno pomoglo.
Vertikalna promena pozicija u kompaniji – meni je ovo jako pomoglo u karijeri. Tek kada vidiš kompaniju iz vise uglova, imaš siri pogled na poslovanje i lakše se izvršavaju zadaci kada se pređe na vise pozicije.
Emocionalna inteligencija – soft skills su veoma bitan faktor u gradnji puta ka vrhu kompanije.
Okolnosti – poslednje, ali ne i najmanje bitno. Moraju se i neke kockice složiti, odnosno imati i malo sreće.